De kunstenaars van Klein Werk 2024
Anneke Mulder
Keramiek
Titel: stralenkrans (uit de serie schervengeluk 2021)
Zelf geprepareerde klei uit Katwoude deels geglazuurd en aangevuld met pijpensteeltjes gevonden in mijn moestuin in Broek in Waterland.
Ariane James
Fotografie
Ben Oldenhof
Assemblages
Carolien Broersen
Samengestelde beelden/objecten
Carolien is geboeid door groei en ontwikkeling, of het nu is op aards of op zielsniveau. In haar werk laat zij zich leiden door de vele groeiwijze in de natuur. Ze onderzoekt en toont deze groeiwijzen en laat deze het uitgangspunt zijn van haar werk.
Daniëlle van der Erve
Fotografie
Daniëlle van Hilten
Autonome fotografie
Intensiteit en verstilling; daar gaat het om bij de foto’s van Daniëlle van Hilten. Daarbij maakt zij gebruik van dezelfde formele middelen als in de schilderkunst. Maar het gaat ook over het plezier van ‘het kijken’ of zoals K. Schippers dat ooit noemde “het wonder van het kijken”.
Gerda van Bockxmeer
Wandobjecten
Het onderwerp voor mijn werk vind ik dicht bij huis: de tuin, de waterkant of de zee.
Het werk dat ik hier laat zien bestaat uit vormen die zijn gesneden uit berkentriplex en kleur gegeven met pastel of acrylverf. Door de vorm uit te snijden maak ik deze los van de omgeving en voel ik mij vrij in het gebruik van kleur.
Jan de Haan
Ets en olieverf op paneel
Jan de Haan is een eigenzinnig etser en schilder. Typerend voor hem is de uitspraak: ,,Dromen, denken, maar vooral kijken is mijn vak. Elke dag leef ik in een wereld die ik nog moet maken.” De grondbeginselen van de etstechniek leerde hij op de Gerrit Rietveld Academie van Ap Sok en Lex Metz. Schilderles kreeg hij van Herman Gordijn. Maar zijn ‘grote leermeester’ is Hercules Seghers.
Jawek Kwakman
Op canvas
Jeroen Leenen
Schilderijen
Door te schilderen rolt de tijd zich op en ontstaat er een creatieve ruimte. Wat mij tijdens het schilderen daarbij mateloos boeit is dat er buiten de handeling om een volkomen bewegingloze ruimte is die niet in beweging is.
Ik houd niet van al te ingekaderde notities. Kunst is in mijn ogen op zijn best als het iets ongrijpbaars in zich heeft.
Wel zijn er twee uitgangspunten leidend in mijn schilderijen. Dat zijn het grafisch geometrisch abstract element en het vrije open associatieve schilderen.
John Ory
Schilderijen
Jos Smeets
(Wand)objecten
“Mijn beelden ontstaan vaak onbewust en associatief. Ik wil van tevoren niet weten wat ik ga maken. Zo blijf ik mezelf verbazen. Er zit een idee achter mijn werk maar die wil ik de kijker niet opleggen. Zo gebruik ik in mijn werk veel ronde vormen die bij mij de associaties oproepen van oneindigheid, explosie en groei. Toch vind ik dit soort termen te eenduidig. Het dekt de lading niet. Ik vind dat de kijker ruimte moet hebben voor eigen interpretatie.”
Karen Santen
Klei
In mijn objecten en installaties van klei benadruk ik de kracht en de oorsprong van deze materie. Het fascineert mij hoe kleur ontstaat, hoe de aardkorst groeit en vervalt, het samenklonteren, verglazen en versmelten. De laatste jaren worden mijn beelden kleurrijker door glazuur- en stookwijze. Ik volg hierbij mijn vakkennis en intuïtie.
Karin van Bodegom
Linoleumsnede en inkt
“My work displays the cohesion of rhythm, replication and unity through a natural movement of the hand across the chosen medium. It’s much more about structure, texture, stratification, harmony and the physical act than it is a realistic representation. The strokes are created by the instinctive motions of my hand.”
Luc Heemskerk
Ets op paneel
Tijdens mijn studie kunstgeschiedenis en culturele wetenschappen bij de OU en de daaraan verbonden vele museumbezoeken ben ik sterk geïnspireerd geraakt door etsen en grafische voorstellingen.
Ik ben beïnvloed door de Nederlandse kunstenaar Pieter Holstein, die in New York en Parijs zijn opleiding heeft genoten.
Maart Baanders
Sculpturen
The combination of color, texture and material make her work feel both sensitive and poetic. The color, lines, dimensions and the use of material come together in an expression that can be at times suggestive. The composition in her wall sculptures is sometimes distinct, at other times indefinable as to form, but they are always recognizable.
Machteld Mulder
Maddy Rentenaar
Mixed media
Het werk is figuratief, van oorsprong twee-dimensionaal, olieverf op doek en gouache. Naast verf wordt er ook veel andere materialen en structuren gebruikt waardoor sommige delen zelfs zoveel uitsteken dat het drie-dimensionaal wordt.
Toch is het geheel altijd om aan de wand te hangen. Het staat nooit los in de ruimte.
Het onderwerp is als “de wereld is een schouwtoneel”…
Nora van Klingeren
Textielkunst
Nynke van Zwol
Aquarel en kleurpotlood op papier
Petra Fenijn
De werken zijn ontstaan uit twee verschillende projecten, namelijke Guilty Pleasure en Zeezoogdieren en Waterapen. Guilty Pleasure noemde ik mijn eerste vliegreis ooit, een geweldige ervaring, maar die mijn milieu-klimaatgeweten ernstig bezwaarde. Zowel het Ierse landschap als het uitzicht vanuit het vliegtuigraam leverde stof om mee te werken. Zeezoogdieren en Waterapen gaat over onze gedeelde evolutie met zeezoogdieren. Hoe zouden we zijn geweest als deze had doorgezet? Hoe zou de aarde, de zee er dan aan toe zijn geweest?
Reinder van der Woude
Schilderijen
Reny Worb
Omhulsel
Zink, hout en verpakkingsmateriaal
Sylvia Oudkerk
Etsen
Wouter Deijkers
Gesprekken in abstractie
In augustus 2024 werd “Gesprekken in Abstractie” gecreëerd op een 50×50 cm canvas, met een mix van spraypaint-technieken en acrylverf pennen. Tijdens het schilderen ontstonden twee figuren die, hoewel abstract, een stille dialoog lijken te voeren. Elke laag verf, elke lijn, voegde emotie en expressie toe. De levendige kleuren en strakke vormen wekken een gevoel van verbinding en confrontatie, waarbij de kijker wordt uitgenodigd om hun eigen verhaal in de interactie te ontdekken.
Yasmin Rose
Acrylic
With an art style heavily influenced by her journey with chronic illness, Yasmin explores her experiences with pleasure, hope and despair. Yasmin’s work pushes her own boundaries and allows her to confront her reality, pain and fears.
Yasmin works primarily with acrylic on canvas, often combining known household staples into her paint to create custom textures.
“The purpose of rose.and.barb is to free the artist and the collector”
Yolanda Eveleens
Etsen
Sinds Yolanda Eveleens in 1974 haar opleiding Vrije Grafiek aan de Rietveld Academie afrondde, heeft zij een fijnzinnig oeuvre van kleuretsen opgebouwd, waarin ze natuur en cultuur verbindt. Processen van groei en metamorfose en de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur vormen een veelvuldig terugkerend thema, maar worden gebruikt voor het verbeelden van een ‘binnenwereld’. Bij Kunsthuis Waterland toont zij werk dat geïnspireerd is op haar reizen naar het Hoge Noorden.